Besöksnärings­träffar

Våra besöksnäringsträffar ska ge dig inspiration, information och ny kunskap. Men viktigast av allt är nätverkandet. Det är då det uppstår nya idéer och samarbeten.

Syftet med träffarna är att vi inom Halmstads besöksnäring tillsammans fortsätter att utveckla Halmstad som en attraktiv destination. Det vinner vi alla på. Nedan presenteras kommande träffar och de som nyligen genomförts. Önskar du material eller kontaktuppgifter från tidigare träffar? Bara hör av dig!

Kommande besöks­närings­träff

Välkommen på frukost med matig trendspaning

Är du som vi nyfiken på vad som ska hända på matområdet framöver? Undrar du över vad du ska servera nästa år? Vad som kommer överraska och vad som kommer få både dig och dina gäster att tänka – OJ! Vi bjuder på en trendspaning utöver det vanliga med superproffs!
Den här morgonen har vi bara mat i mun och i tankarna. Mat som magnet för turister och invånare. Vilken betydelse lokalproducerat, lokala rätter och råvaror har för en regions ID. Du bjuds på tips om hur du och dina kollegor i besöksnäringen kan utveckla och stärka Halmstad som matdestination.

När: Onsdag den 7 december, kl 07.30-09.30. Vi börjar med frukost, programmet startar senast kl 08.00.
Plats: Kafé Heagård. Hitta hit. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Det "matiga" programmet:
  • Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad, hälsar välkommen.
  • Viktoria Hedeng som driver Kafé Heagård berättar om sin verksamhet.
  • Anna-Maria Spaniol, Hallands Matgille: det här kan vi göra för lokala mataktörer. Affärsutveckling inom området mat fungerar, du får veta mer och hur du kan vara med.
  • Trendspaning med Lennart Wallander, chief officer of tomorrow på FOOD & FRIENDS.

Trendspaning med Lennart
Lennart Wallander, chief officer of tomorrow på FOOD & FRIENDS kommer direkt från ett uppdrag i London till Halmstad för att föreläsa för oss. Han har en unik inblick i vad som händer inom mat- och dryckesbranschen. Det är vid kriser som vi tänkt nytt, gjort annorlunda och tagit ut andra riktningar. En förändrad värld i gungning gör att det beprövade inte längre fungerar. Vi behöver förändring och innovation. Det är nya tider, det är nya vanor, det är nya möjligheter. Det är dags för omstart.

Varmt välkommen!

Fler framtida träffar

Var säker på att du får inbjudan och våra utskick genom att registera dig för vårt nyhetsbrev för besöksnäringen.

Halmstads besöksnäringsträff på Halmstads Teater mars 2022

Besöksnäringsträff på Halmstads Teater mars 2022

Tidigare träffar

7 september 2022

Vi ses på ProfilHotels Halmstad Plaza över en god frukost, skapade en skön start inför hösten och hörde hur sommaren gick.

Det var skördetid. Men det var också dags för ett stort evenemang i Halmstad Arena den 22–24 september 2022 – världens största vävmässa VÄV2022. Där cirka 8 000 väventusiaster deltog. Missa inte chansen att skapa business kring detta.

Halmstad har dessutom fått två nya hotellchefer. Vi presenterade Mikael Pettersson på Halmstad Plaza och Maria Possfelt på Grand Hotel.

17 maj 2022

En morgon på söderpiren med fokus på hur vi kan utveckla Halmstad som destination året runt. Fler och fler internationella besökare hittar hit igen. Då vill vi i Halmstad och Halland självklart vara på tårna och bjuda på bästa värdskapet!

På programmet fanns

  • Sommarspaning och uppladdning inför sensommar
    Vi besökte Söderpiren och fick höra om deras satsning på unikt boende och aktiviteter. Vad var på gång i besöksnäringen inför sommaren och vilka möjligheter fanns att vara med i satsningen på årets sensommar?
  • Hur stärker vi bilden av Halmstad som plats året runt?
    Vi presenterade tankar och innehåll i Halmstads nya platsvarumärke. En kraft för samarbete och positionering för att bredda bilden av Halmstad.
  • Hur vässar vi vårt internationella värdskap?
    Äntligen kunde vi se fram emot att välkomna våra internationella gäster efter två år av pandemi. Det kan kännas som en utmaning, men tillsammans fixar vi det. Vi vet att internationella gäster stannar längre eftersom de har förbokat. Hur kan vi möta dem på bästa sätt? Vad efterfrågas? Hur kan besöksnäringen förbereda sig? Helena Salomonson från Visit Sweden berättade mer.

1 mars 2022

Kickoff för 2022 på Halmstads Teater! Destination Halmstad bjöd på frukost kryddad med möjligheter och utmaningar för dig inom besöksnäringen när pandemin släpper taget. Det är mycket som händer 2022. Nu finns alla chanser att bjuda på ett värdskap i världsklass. Tillsammans ska vi skapa tillfällen att älska Halmstad! Träffen var även möjlig att se digitalt.

På programmet fanns

  • Volvo Car Scandinavian Mixed – världens mest jämställda golftävling kan generera 80 000 besök 9–12 juni i Tylösand. Hur gör vi oss redo? Vilka kommer hit, och när?
  • Hur hanterar vi personalbristen i besöksnäringen?
  • Nyhetssvep: Evenemang under året – den internationella mässan VÄV2022 är ett exempel, marknadsföring & nyheter!
  • Vi minglade och åt frukost – äntligen kunde vi samlas!

17 november 2021

Visita och Destination Halmstad hälsade dig välkommen till en besöksnäringsträff med begränsat antal platser i Lokstallarna, stationsgatan 37, Halmstad.

Programmet bestod av:

  • Claes Sandvig på Visita berättade om deras återstartspaket och hur de ser på framtiden för branschen.
  • Nu öppnar vi upp, men hur får vi Halland och Halmstad att synas nationellt och internationellt, Jimmy Sandberg på Visit Halland och Marcus Andreasson på Destination Halmstad berättade.
  • Den internationella golftävlingen Scandinavian Mixed med värdparet Annika Sörenstam och Henrik Stenson kommer till Halmstad 2022 och lockar upp till 80 000 besök. Henrik Hilford Brander från We Do Sports berättade om evenemanget och vilka möjligheter som finns för näringen!
  • Halmstad City bubblar - nya grepp ger nya etableringar. Och mycket mer på gång. Vi tittade framåt med Caroline Bengtsson.

15 juni 2021

Varför stänga i augusti när både september och oktober kan vara riktigt fina månader. Vi har vant oss att vara ute. Då vill vi ju också ha möjligheter att uppleva. Vad kan du göra för att förbättra förutsättningarna för din verksamhet? Vilken hjälp finns att få? Det handlade träffen om den 15 juni när vi pratade sensommar. Ta del av tipsen nedan och du kan även se träffen igen!

En summering av alla viktiga länkar och tips från agendan:

Tema markandsföring och synlighet – 14 april 2021

Alla behöver synas! Och det är vi tillsammans som bygger varumärket Halmstad. Men hur kan vi hjälpas åt och bli ännu bättre? Det fick du reda på denna morgon när vi fokuserade på just marknadsföring och gav konkreta tips på hur vi satsar och arbetar framåt.

Punkter som stod på agendan:

  • Nytt fräscht koncept för Turista Hemma.
  • Meet Halmstad – nu säljer vi in Halmstad till hela Sveriges mötes- och evenemangsarrangörer.
  • En ny evenemangskalender är på gång.
  • Verktygslådan som är ihopsnickrad för din skull – hur funkar Google My Business, ladda ner bilder gratis, stödfunktioner och marknadsföringstips.
  • Kampanjer som Destination Halmstad har gjort – hur det gick.
  • Besöksnäringen paketerar - goda exempel från Annelie Lindgren, hotellchef, Clarion Collection Hotel Norre Park och Sara Zackrisson, ägare, Långhultskusken Naturnära hästtjänster.

Tema Kompetensträff – 15 februari 2021

Kunder och besökare efterlyser hållbarhet. På riktigt. Är din verksamhet hållbar blir den het och intressant. Kompetensutveckling på alla plan gör ditt företag rustat för framtiden. Nu satsas 23 miljoner på det halländska näringslivet. Två kompetenssatsningar.

ETT – Kompa Halland, Nasim Oveissi – speciellt framtagna korta, effektiva digitala utbildningar för handel och besöksnäring. Låt ditt företag genomgå en behovsanalys - därefter har du ett smörgåsbord av möjligheter inom exempelvis Den digitala kundresan, affärsekonomi och visuell marknadsföring. Även permitterad personal får delta. Kompa Halland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

TVÅ – Hållbar Kompetens i Halland, Jeanette Bengtsson – Gå en kort digital hållbarhetsutbildning - därefter har du även här en buffé av utbildningar inom ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Exempelvis stresshantering, strategisk marknadsföring och personlig effektivitet. Hållbar Kompetens i Halland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tema Naturturism – 27 januari 2021

Hur paketerar vi naturupplevelser med boende och mat? Hur prissätter vi och tar betalt? Vad är upplevelser i naturen värda? Kan jag ta betalt för "friluftsliv" trots att det är gratis? Hur kan ditt företag dra nytta av naturturismens ökade efterfrågan? Välkommen att ladda ner de tre presentationerna från föreläsarna.

Ladda ner presentationerna som pdf:er