Hårt och mjukt om turism på Besöksnäringsträffen
Vilken trevlig förmiddag vi fick tillsammans den 29 november på Scandic Hallandia. Det var dags för årets sista besöksnäringsträff med gästföreläsaren och turismforskaren Robert Pettersson från ETOUR.
Snöovädret hade slagit till så Robert kunde nätt och jämnt ta sig till Halmstad från Östersund. Men han lyckades och det är vi verkligen glada för.
Robert, som bland annat forskar om turismens framtid och dess roll för lokal och regional utveckling, är en uppskattad föreläsare. ETOUR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., där han är centrumledare, är dessutom Sveriges ledande turismforskningscentrum.
Maxad förmiddag
Vi passade på att maxa förmiddagen när Robert väl var på plats och bjöd in till två föreläsningar. En för besöksnäringen med vänner och en för politiker och tjänstepersoner inom Halmstads kommun och Visit Halland. VD Karolina Davidsson modererade föreläsningarna och vi fick även möta Mikaela Magnhagen som är ny hotelldirektör på Scandic Hotels Hallandia.
Robert berättade om framgångsfaktorer för att lyckas skapa attraktiva platser för såväl besökare som invånare. Men även att turismens värden är större än vad vi tror. Det handlar inte bara om hårda värden så som gästnätter, utan även mjuka som hälsa, glädje och integration.
Några tänkvärda insikter
- Kommunala satsningar på exempelvis vandringsleder kostar. Det är bra för att locka turister. Men det är samtidigt väldigt bra för invånarna ur ett hälsoperspektiv. ”En vandringsled må kosta pengar men det gör också en ny höftled.”
- En av deltagarna lyfte att senaste årens värmeböljor i Europa kan ge en ökad klimatturism där besökarna söker svalare områden här i norr. Det kan också göra att fler väljer att hemestra och svemestra.
- Några framtidstrender: Det lokala och inhemska resandet fortsätter även efter pandemin. Natur och utomhusaktiviteter är fortsatt attraktiva. Mindre destinationer blir starkare. Det görs färre arbetsrelaterade resor, men när det görs förlänger man gärna vistelsen privat.
- Stagnera inte! Har du en uppåtgående utvecklingskurva för din verksamhet kommer du att hamna på olika platåer då det saktar ner. Var lyhörd och försök då höja dig på något sätt – kanske hitta en ny målgrupp. Fortsätt framåt för att undvika att falla.
- Tips: Gör mer av din produkt. Och framför allt – skapa ett behov av din produkt. Ett klassiskt och inspirerande exempel är bröderna Michelin som 1889 grundade gummi- och däcksfabriken Michelin. Dessa däck var nästan för bra så de behövde göra mer av sin produkt. Helt enkelt se till att folk körde mycket och behövde byta däck oftare. År 1900 publicerade de Michelinguiden. Inledningsvis innehöll den praktisk information för bilister. Sedan introducerades det berömda betygssystemet med stjärnor för restauranger. Bröderna hade skapat nya reseanledningar och Michelin har sedan dess varit både en framstående däcktillverkare och en gastronomisk auktoritet.
Tack till alla som kom, och ett stort tack till Robert Pettersson!
Är du nyfiken och vill komma på en besöksnäringsträff? Signa dig för vårt nyhetsbrev för besöksnäringen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. så får du information och inbjudningar!