English
Publicerad 23 februari 2023

Nattklubbsstämning på frukostträff för besöksnäringen

Årets första träff för besöksnäringsföretagen hölls på Halmstads nyaste nattklubb Palladium. Det bjöds på "morgonsudd" under discokulan, frukost och skön stämning. Ett 80-tal morgonpigga samlades den 16 februari för att höra vad som är på gång. Det finns många utmaningar men också positiva grejer för dig i besöksnäringen.

Karolina Davidsson, vd på Destination Halmstad, lade in högsta växeln direkt denna morgon och fyrade av ett gäng positiva nyheter. Hon startade med en återblick på 2022 och kunde berätta att statistiken för de kommersiella gästnätterna visar på rekord Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. med över 800 000 övernattningar. Det är preliminära siffror, i april vet vi mer exakt.

Evenemang ger pay back

Upplevelseinstitutet hjälpte oss att mäta några av 2022 års evenemang i Halmstad för att visa vad en satsning ger tillbaka till kommunen och näringslivet.

  • Volvo Car Scandinavian Mixed lockade till minst 40 000 besök. Det gav cirka 70 miljoner kronor i turistomsättning. Medievärdet för Halmstad låg på 94 miljoner kronor.
  • Minst 7 200 besök blev det under VÄV2022 på Halmstad Arena. Turistomsättningen landade 18,5 miljoner kronor.
  • Läger och cuper är betydelsefulla. Vi valde att mäta effekten av Laxacupen. Den gav 27,4 miljoner kronor i turistomsättning.

Summersmash och Beachvolley-SM genererade 20 800 gästnätter.

På gång 2023

Danmarksmarknaden är mycket attraktiv därför gör vi tillsammans med Visit Halland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. en särskild satsning. Det kommer att vara tre paketerade erbjudanden per halländsk kommun. Kampanjen kör igång om cirka en månad. Det ska dessutom göras en jättesatsning på Tyskland. Ett medskick är att du tänker på att göra företaget synligt på exempelvis Tripadvisor, Google my business och sociala medier.

Karolina presenterade ett axplock av allt som är på gång i evenemangsväg under 2023. Här är några som händer i närtid:

Och här är lite till: Föreningen Gamla Halmstad fyller 100 år och ska ha utställning på slottet, Purple Night, SprinterMästaren & StosSprintern, Gyllene Tider, Halmstad Pad(d)elfest, SumSim, Gravel grit´n grind, utomhusbio, Halmstad Sports Car Event och mycket, mycket mer … Ha koll på evenemangskalendern Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och glöm inte fylla i dina egna evenemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Nyheter på klubbhimlen

Varför öppnar man en ny nattklubb i Halmstad? Morgonens platsvärd, Paul Lundin, tyckte att det behövde göras något nytt i stan. Den här lokalen hade stått tom i 5-6 år. Genom att samarbeta med Hotel Mårtenson kring ett konferenskoncept går det att fylla lokalen nästan hela dygnet. När konferensdeltagarna är klara för dagen kan de svida om och parta loss under discokulan. Namnet Palladium Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har funnits i Halmstad tidigare, både som bio och nattklubb. Men det är många år sedan. Nu är det dags igen!

Vi fick möta Halmstads nye ”starke man”

Stefan Pålsson (S) är kommunstyrelsens nya ordförande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Han är uppvuxen i Holm och bor på Nyatorp så han är verkligen Halmstadbo i själ och hjärta. När det kommer till besöksnäringen, som är ett prioriterat område, menar han att det är viktigt att satsa på infrastrukturen. Bland annat läggs 700 miljoner kronor i hamnen. Växer vi som plats blir vi attraktiva. Vi bör också värna och utveckla Tylösand som är vårt starkaste varumärke. Sedan är Halmstads Teater en central och naturlig mötesplats som borde utnyttjas bättre, därför har kommunen tilldelat teatern 25 miljoner för att uppdatera, renovera och tillgänglighetsanpassa övre foajén.

Visita på visit för att visa på läget

Claes Sandvig, regionansvarig på Visita Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Södra, kunde understryka att det är kraft i branschen. Det behöver anställas enormt mycket människor. Kompetensförsörjningen är en viktig fråga. Tittar man på branschläget har det nästan återgått till det normala. Intressant är att privatresenärerna ökar i förhållande till affärsresenärerna. Kraftigt ökade råvaro- och elpriser pressar marginalerna för restaurangerna. Notera också att de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga under 26 år tyvärr försvinner nu i april. Visita jobbar och lobbar bland annat för regelförenklingar, att alkohollagen ska moderniseras så att det blir möjligt med gårdsförsäljning av alkohol. Det är också viktigt att sikta på de internationella marknaderna, framför allt den danska, norska och tyska.

Ja, det här blev en kort, men till synes lång, sammanfattning av en innehållsrik besöksnäringsträff. Som någon sa "det var så trevligt att jag inte ville gå hem när det var slut". Det är väl samma känsla du kan få när du haft en riktigt kul utekväll här i Halmstad...