English
Publicerad 14 februari 2023

Över en halv miljon användare på destinationhalmstad.se

När vi summerar 2022 kan vi se en rejäl ökning på vår webbplats både när det gäller användare och sidvisningar. Men även övriga sociala medier ökar.

På bara drygt tre år har vi gått från cirka 210 000 användare på vår besökswebb till över 500 000. Det är en ökning som vi knappt kunde tänka oss. Helt klart verkar folk gilla Halmstad!

2019 lanserade vi en helt ny webbplats med användarperspektivet i fokus. Sedan dess har vi fortsatt att utveckla den och fyller kontinuerligt på med innehåll som vi ser uppskattas. För att vara väldigt exakt hittade totalt 516 639 användare till destinationhalmstad.se under 2022. Utöver det hade vi över en och en halv miljon sidvisningar, vilket tyder på att det är ett relevant innehåll.

Årstider och högtider intresserar användarna

Några innehållsmässiga framgångsfaktorer som vi kan se är att säsongs- och högtidsrelaterade webbsidor är högintressanta för användarna. Kategorierna evenemang samt inspiration och guider, där bland annat natur och mat ingår, är de mest välbesökta. Här ökade antalet användare med 68% respektive 20%.

Webben destinationhalmstad.se

Mål för 2022: 450 000 användare. Det kändes som ett rimligt och bra mål. Efter nylanseringen 2019 av destination­halmstad.se har vi gjort ett rejält skutt (210 295 användare). Men målet reviderades till 500 000 och det slutade alltså med att vi landade på 516 639 användare!

Vikten av kampanjer, sökmotor­optimering (SEO) och mobilsurf

Vi har jobbat målmedvetet med att skapa innehåll som attraherar besökare och som samtidigt gagnar vår lokala besöksnäring. Kopplingen mellan våra sociala medier, kampanjer och SEO är avgörande för utvecklingen. Mobilsurfingen ligger stabilt på cirka 75 procent. Vi märker dock en markant ökning under sommarhalvåret. När vi utvecklar nytt innehåll har vi alltid mobilen som första enhet i åtanke.

Språkets betydelse för turismen

Under 2022 fanns hela webbplatsen på både svenska och engelska Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., och delar av den på danska Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vi har utöver det lanserat information på tyska. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Vi har kunnat se hur de internationella besökarna återvänder, företrädesvis från Danmark och Tyskland.

Prins Bertils stig – på en egen webbplats

Eftersom det finns ett mycket stort intresse för vandringsleden Prins Bertils stig valde vi att i slutet av 2022 lyfta ut innehållet till en egen webbplats med mer innehåll, prinsbertilsstig.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Både webbplatsen och Prins Bertils stig som besöksmål kommer att fortsätta att utvecklas under 2023.

Sociala medier

Antalet gillare på vår Facebooksida ökade med över 1000 nya gilla-markeringar under 2022 vilket innebar totalt 32 692 följare. Juni-augusti är högsäsong och det märktes en tydlig ökning i interaktionen på våra inlägg och på hur många vi nådde. Toppen låg i juli. Något anmärkningsvärt var andra halvan av 2022, från september till december. Vi drog ner på antal inlägg veckovis, samtidigt nådde vi ut till fler Facebookanvändare under hela perioden jämfört med 2021.

Vårt Instagramkonto ökade med över 600 nya följare under 2022 vilket innebar att vi kom upp till 14 323 följare. Vi har till största delen publicerat användargenererat innehåll med vackra Halmstadbilder från våra följare. Det som är nytt är att vi har ökat innehållet i stories kopplat till vad som händer i Halmstad.

LinkedIn är bolagets kanal inom B2B. 2019 hade vi 176 följare. 2022 slutade med 2207.

Sammanfattningsvis

När vi sammanfattar 2022 kan vi se att vårt långsiktiga arbete ger resultat. Vi har jobbat med besökswebben, Facebook, Instagram och LinkedIn parallellt. Det bästa av allt är att användarna hittar oss i alla våra kanaler. Vilket är en stor pusselbit i målet att få fler att upptäcka och uppleva Halmstad, både som invånare och besökare.

– ”Vi försöker hela tiden utveckla hur vi jobbar med våra olika kanaler, med kampanjer och samarbeten och det är en härlig sporre när man ser att det ger resultat. Nu ser vi även hur de internationella gästerna är på väg tillbaka och vi kommer arbeta vidare med hur vi ska nå ut till dem på bästa sätt.”, säger Marcus Andreasson, marknadschef på Destination Halmstad.

Kontakt

Marcus Andreasson

Chef Marknad, Destination Halmstad
0721-50 35 22, marcus.andreasson@halmstad.se

Länkar

Fotograf toppbild: Andreas Svensson, West Photo

Obs: Samtliga siffror för webb och sociala medier för 2022 gäller från 1 januari 2022 – 31 december 2022.