English
Publicerad 2 december 2022

Summering av Volvo Car Scandinavian Mixed

Den 9-12 juni 2022 genomfördes Volvo Car Scandinavian Mixed i Halmstad. Golftävlingens unika tävlingsform har skapat en ny och jämlik trend inom sporten. Kvinnor och män spelade på samma bana och om samma prispott. Värdeorden Pepole, Planet, Profit och Innovation gjorde att Halmstad som destination kunde genomföra kringaktiviteter med långsiktiga värden.

Många målgrupper involverades i genomförandet och det skapade glädje och samhörighet. Halmstad Golfklubb var arenan och bjöd på fantastisk inramning till den golffest det blev. Lägg till det vackra vädret och att Linn Grant vann överlägset. Det blev succé!

Vilken golffest det blev!

Vädret, en bana i toppskick, ett gott värdskap och en historisk seger av blott 22-åriga Linn Grant gav oss en upplevelse i världsklass. Fantastiska bilder från Halmstad kunde skickas ut till över 160 länder.
Vår intention om att kommunal insats ska ge 8-10 gånger tillbaka i omsättning infriades. Mellan 65-70 miljoner spenderades bara under tävlingsdagarna (inklusive entouraget med spelare, caddies, media, organisation med flera)och PR-värdet för Halmstad gav 8,4 miljoner USD.

Golfhuvudstaden 2.0

Med en extern arrangör gavs det möjlighet för Halmstad att involvera och skapa flera kringaktiviteter där syftet var att inkludera och inspirera. Flera projekt genomfördes med utgångspunkt i värdeorden People, Planet, Profit och innovation. Evenemanget gav oss den legacy vi strävar efter att alltid ha med oss. Halmstad Golfhuvudstaden 2.0 är här!

Halmstad stärkte sin position

Syftet med golftävlingen var att stärka Halmstads position och varumärke på den nationella och internationella golfmarknaden. För Halmstad Golfklubb är internationella tävlingar ett sätt att befästa golfbanan som en mästerskapsbana, och få fler att upptäcka de båda banornas naturskönhet och den fina atmosfären på klubben.

–Som en av Hallands största idrottsföreningar med över 3000 medlemmar är värdet av att vara värdbana för en internationell golftävling stort. Att få se anläggningen dressad och klädd i festskrud gör mig mycket stolt, säger Christian Jakobsson , klubbdirektör på Halmstad GK.

Vår intention var att med evenemanget som motor skapa såväl affärer som bestående avtryck, det som i evenemangsvärlden benämns som legacy, där Halmstad tagit en framträdande roll det senaste decenniet under till exempel SM-veckor, Dam-EM i fotboll och Lag-VM i bordtennis.

Unik tävlingsform med jämlik värdegrund

Formatet för tävlingen Volvo Car Scandinavian Mixed gjorde det extra intressant, modernt och jämställt där 78 damer och 78 herrar spelar på samma bana, om samma prispengar. En helt unik tävlingsform som väl stämmer överens med våra värderingar. Arrangören jobbade utifrån People, Planet, Profit och Innovation som vi också direkt kunde haka på. Efter två år av pandemi var Halmstad, dess invånare, golfen och vi mer än redo att genomföra ett internationellt evenemang med mycket stor räckvidd i världen.

– Vi har under många år varit arrangörer av Scandinavian Masters men upptäckte att det blev allt svårare att få sponsorer och samarbetspartners med det traditionella formatet. Den mixade spelformen är helt unik och att få spela den på en anrik bana som Halmstad GK:s Norra var fantastiskt! Miljön, närheten till hotellet och de kringaktiviteter som skapades tillsammans med Halmstad var något vi verkligen tar med oss för framtiden”, säger Claes Nilsson VD för Wedosports ( DP World tours svenska arrangörer)

Och resultatet? Vad gav det Halmstad?

Tävlingen har mätts och utvärderats av Upplevelseinstitutet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som är ett av Sveriges oberoende analysföretag inom evenemang, rättigheter och sponsring. Mätningen koncentrerar sig på besökarna ur olika aspekter.

– Undersökningen visar att tävlingen, med det som gjordes runt om, infriade de mål som vi satt upp. Nu ser vi framåt och hoppas att de som var här återkommer och att ännu fler har fått upp ögonen för Halmstad – Golfhuvudstaden, summerar Ann Johansson, Destination Halmstad

Ett urval av siffror

  • Turismomsättningen för genomförandeperioden landade på 50 miljoner SEK beräknat på inkommande besökare. Lägger vi till spelare, caddies, organisation, media, logistikföretag, catering med mera landar den totala turismomsättningen på 65-70 miljoner SEK.
  • 69% av besökarna som köpte biljett var externa,alltså från andra kommuner och länder än Halmstad och Sverige.
  • 52% av externa gäster stannade mer än en dag och 83% (av de 52%) av dem övernattade i Halmstad.
  • 92% av besökarna gjorde något mer än att besöka golftävlingen under sin vistelse, och i stort sett alla vill gärna komma tillbaka till Halmstad.
  • Halmstadborna som tillfrågades ser stor nytta med turismen som ett evenemang av den här kalibern ger, exempelvis som bra affärer för det lokala näringslivet och för den glädje och stämning det ger staden.
  • Det totala medievärdet för tävlingen landade på 113 miljoner USD.
  • Medievärdet för Halmstad blev 8,4 miljoner dollar USD ( i dagens värde drygt 90 miljoner SEK).
  • Tävlingen sändes i 162 länder , TV och streaming.
  • Totalt antal sändningstimmar var 2567.

Värdefulla kringaktiviteter

Golffesten skulle inkludera flera, och inspirera.

  • Cityaktiveringen var viktig. Fan zone på Stora torg var öppen under tävlingsdagarna och drygt 15 000 besökare kom dit. Artistframträdanden, storbild och aktiviteter fyllde torget, bland annat en E-sportstävling där ett gäng från RBU spelade mot proffsspelare som visades på storbildskärmen.
  • Äventyrsgolfbana köptes in, tillgänglighetsanpassades och utvecklades tillsammans med Halmstad City. Banan var öppen juni–augusti. Drygt 10 000 personer spelade på den. Banan kan återkomma till Österskans 2023 om rätt förutsättning skapas.
  • Tillsammans med daglig verksamhet genomfördes flera projekt. Det gjordes mycket uppskattade pärlarmband, banstolpar målades vita och det hölls fin ordning i Fan zone.
  • FUB (Organisation för intellektuell funktionsnedsättning) möjliggjorde mycket uppskattade prova-på aktiviteter tillsammans med Haverdals GK.
  • Beach Clean Up blev DP Worldtours flaggskepp för att lyfta klimatfrågan. Tillsammans med en förskoleklass, KSO och TFF visades vår redan så rena fina strand i Tylösand upp i världsmedia.
  • Haldahuset bidrog på temat hållbarhet. Fina shoppingkassar syddes av flaggor från förra årets tävling. Golfspelarna i trä från Solheim Cup dammades av och fick kompisar som utgjorde kul inslag i citytrafiken.
  • Tillsammans med Skolan mitt i byn och Medborgarservice blev det både prova-på golf på Strandtorps GK och möjlighet för delar av The Dream Team att uppträda på scenen på Stora torg. Fyra personer från Medborgarservice som står en bit från arbetsmarknaden blev en fantastisk arbetskraft på evenemangsområdet där deras svenskakunskaper ökades markant under några få dagar.
  • Hållbara transporter var en genomgående diskussion. Mycket kraft lades på att möjliggöra att cykla, åka shuttlebuss (enbart eldrivna bussar) och att ladda sin elbil vid evenemangsområdet.
  • Innovation och kunskap fick vi också med i evenemanget, då elever från elitmiljön på Högskolan i Halmstad deltog. High Five tillsammans med Region Halland genomförde flera insatser kopplade till innovation och entreprenörskap.
  • Kopplat till evenemanget startades ett destinationsutvecklingsprojekt tillsammans med näringen i Tylösand. En konceptualisering för platsen landade i ett grafiskt manér med digital marknadsföringskampanj och fina skyltar på området. Här ser vi stor potential att fortsätta det samarbetet.

Att dra nytta av evenemanget för att marknadsföra Halmstad som destination var en självklarhet. Det är inte ofta vi får en sådan chans att visa upp vår fina stad för en världspublik och i förlängningen få fler att besöka oss.

Slutligen

Ett stort evenemang som Volvo Car Scandinavian Mixed ger så många så mycket glädje. Det ger affärer i mångmiljonklass, marknadsföring och skapar minnen. Ett internationellt evenemang blir en bra dragare för lokalt producerade evenemang där erfarenhet och kunskap stärker föreningar och besöksnäring. Vi är tacksamma att Halmstad Rådhus AB gav Halmstad möjligheten att skapa stolthet och stärka varumärket än mer.

Kontakt

Ann Johansson

Destination Halmstad AB.
Telefon: 070-670 75 84. E-post: ann.johansson@halmstad.se

Christian Jakobsson

Halmstad Golfklubb.
Telefon: 070-846 65 36. E-post: christian.jakobsson@hgk.se

Länkar

Bildspel med korta fakta (pdf) Pdf, 3.1 MB.
Dokumentärserien Tee off! - Youtube Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Arrangörens sammanfattande film över resultatet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.